AvdT – Golven in het estuarium - Analyse impact golven op habitats: deelrapport 6. Golven en habitats
Meire, D.; Plancke, Y. (2024). AvdT – Golven in het estuarium - Analyse impact golven op habitats: deelrapport 6. Golven en habitats. Versie 4.0. WL Rapporten, 14_082_6. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. x, 37 + 19 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/286
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
|
|
Available in | Authors |
|
Document type: Project report
|
Keywords |
Habitats Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Tides Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Waves In-situ measurements Velocity > Current velocity
|
Author keywords |
Ecotopen; intergetijdengebieden |
Contact detailsProposer: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) , more
Abstract |
Eén van de vragen binnen het onderzoeksprogramma “Agenda voor de Toekomst” is het belang van golven in het estuarium. Golven kunnen een belangrijk bijdrage leveren in de hydrodynamische belasting op oevers en dijken. De golven kunnen ook morfologische effecten hebben op intergetijdengebieden en bijgevolg kunnen ze een invloed hebben op de ecologische waarde van deze intergetijdengebieden (zowel platen als schorren). Binnen het project “Golven in het estuarium” zijn verschillende meetcampagnes uitgevoerd, zowel in de Westerschelde (bij Saeftinghe en bij de Hooge Platen) als in de Zeeschelde (te Appels en bij de Notelaer). Dit rapport beschrijft de relatie van de golven op de habitats voor de verschillende meetlocaties. Het bevat eveneens een uitvoerige analyse van hoogfrequente snelheidsmetingen, om een beter inzicht te krijgen in het effect van golven nabij de bodem. Voor de Hooge Platen liggen de hoogfrequente snelheidsmetingen uitgevoerd dichtbij de bodem, ca. 30% lager dan de diepte-gemiddelde snelheden. Ook voor Rupelmonde (eb en vloed) en Dendermonde (eb) wordt een gelijkaardige verhouding teruggevonden. Op basis van geregistreerde scheepspassages worden een aantal events geselecteerd. Er wordt een duidelijke relatie gevonden tussen de relatieve golfhoogte tijdens deze events en de gemeten hoogfrequente snelheid nabij de bodem voor hetzelfde event. Met behulp van de lineaire golftheorie werd op basis van de golfhoogte en waterdiepte een inschatting gemaakt van de snelheid nabij de bodem, veroorzaakt door secundaire golven. Voor de meetlocaties in de Westerschelde worden snelheden berekend die voldoende zijn om (niet-cohesief) sediment in beweging te brengen. In de Zeeschelde worden lage snelheden berekend ten gevolge van de scheeps-geïnduceerde golven (ca. 0,05 tot 0,10 m/s), te laag om een effect te verwachten op het sedimenttransport en de habitats. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat de impact van (snelle) pleziervaart niet in rekening werd genomen, alsook het effect dat brekende golven ter hoogte van de waterlijn kunnen hebben op de (slibrijke) bodem. Op basis van de uitgevoerde meetcampagnes kan enkel in het westelijk deel van de Westerschelde een effect van windgolven op de habitats worden verwacht. Tenslotte werd het potentieel effect ingeschat die golven kunnen hebben op intergetijdengebieden en de ecologische waardering daarvan in de ecotopenkaart. |
|