one publication added to basket [281248] | Modellering Vlaamse Baaien: deelrapport 1. Hydrodynamische modellering scenario’s Oostkust
De Maerschalck, B.; Renders, D.; Vanlede, J.; Gourgue, O.; Willems, M.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2017). Modellering Vlaamse Baaien: deelrapport 1. Hydrodynamische modellering scenario’s Oostkust. Versie 6.0. WL Rapporten, 15_068_1. Waterbouwkundig Laboratorium/Afdeling Maritieme Toegang: Antwerpen. VII, 41 + 26 p. bijl. pp.
Part of: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , more
| |
Available in | Authors |
|
Document type: Project report
|
Keywords |
Accessibility Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Current velocities and patterns Numerical modelling ANE, Belgium, Brugge, Zeebrugge Harbour [Marine Regions]
|
Author keywords |
|
Contact detailsProposer: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) , more
Authors | | Top |
- De Maerschalck, B., more
- Renders, D.
- Vanlede, J., more
- Gourgue, O., more
|
|
|
Abstract |
In dit rapport worden de scenario’s die passen in het kader van Vlaamse Baaien en estuaire vaart mogelijk moeten maken hydrodynamisch beproefd aan de hand van een Telemac 3D-model. Het ontwerp van de eilanden is een iteratief proces waarbij er gezocht wordt naar een configuratie die geen nadelige effecten heeft op de toegankelijkheid voor de Zeevaart, de stroming tussen de eilanden onderling en de oostelijke havendam zo laag mogelijk houdt en zo weinig mogelijk storende dwars- en langsstroming langsheen het traject voor de estuaire vaart creëert.Op basis van de simulaties werd scenario "E3" als potentieel meest succesvol weerhouden. Dit scenario bestaat uit een lang eiland in combinatie met een geleidedam tussen het eiland en de oostelijke havendam. Binnen de havendammen is een kanaal voorzien voor estuaire vaart langs de oostelijke havendam om de bestaande LNG infrastructuur de mogelijkheid te bieden in de toekomst verder uit te breiden. Dit scenario dient in de toekomst verder geanalyseerd te worden naar lokaal golfklimaat, morfologische respons en effecten op kustveiligheid en het Zwin. |
|